Ryby w naszym menu - ile ich jeść?

Ile ryb powinien spożywać człowiek, aby zaopatrzyć organizm w potrzebne składniki odżywcze? Czy istnieje jakiś limit w jedzeniu ryb? Czy w tym wypadku powiedzenie co za dużo to niezdrowo też się sprawdza?

Korzyści z jedzenia ryb

Ryby są dla człowieka optymalnym źródłem białka zwierzęcego i tłuszczów (przyswajalność na poziomie 97%). Zawierają całe mnóstwo składników odżywczych, jak: potas, wapń, fosfor, magnez, jod czy żelazo, a także witamin, m.in. A i D oraz witaminy z grupy B. Przede wszystkim jednak dostarczają dużych ilości kwasów z rodziny omega-3, szczególnie DHA i EPA. Zwłaszcza ze względu na właściwości tych substancji, które zbawiennie oddziałują na układ nerwowy (umożliwiając jego prawidłowy rozwój u dzieci, a dorosłych chroniąc przed stresem i depresją) i odpornościowy, zapobiegają chorobom serca, jak również zmniejszają ryzyko zapadnięcia na nowotwory, cukrzycę i alergie, ryby zaliczane są do tzw. żywności funkcjonalnej. Charakteryzuje się ona tym, że poza rolą odżywczą wykazuje jeszcze dodatkowe pozytywne działanie na fizjologiczne i psychiczne funkcje organizmu. Co ciekawe, najnowsze badania dowodzą, że to nie dzięki odżywianiu się przez naszych praprzodków mięsem, lecz dzięki spożywaniu przez nich znacznych ilości ryb i owoców morza, obfitujących w nienasycone kwasy omega-3 oraz jod, nastąpić mógł przyśpieszony rozwój ewolucyjny hominidów (dziś większe spożycie ryb koreluje generalnie z wyższym poziomem wykształcenia...).

Jak często powinno się jeść ryby?

Pomimo tak ewidentnych korzyści z jedzenia ryb przeciętny polski konsument sięga po nie rzadziej niż raz w tygodniu. Powinny one natomiast gościć na jego stole co najmniej 2 – 3 razy w tygodniu – każdorazowo w ilości 150 – 200 g. Dalej: spożycie roczne najzdrowszych, bo najbogatszych w kwasy omega-3, tłustych ryb morskich jest u nas kilkakrotnie niższe od zalecanego i sięga 2 kg takich ryb zjadanych nieregularnie, podczas gdy powinno wynosić 10 kg ryb zjadanych systematycznie.

Rybami, zwłaszcza tłustymi, powinniśmy możliwie często zastępować mięso wszyscy, jednak zalecenie to dotyczy szczególnie kobiet ciężarnych i karmiących. Ryby powinny być także obowiązkowym elementem diety osób odchudzających się, z tym że przyrządzane bez dodatku tłuszczu, a więc np. pieczone lub gotowane. Do najwartościowszych ze zdrowotnego punktu widzenia zaliczają się ryby występujące naturalnie w otaczającym nas środowisku. W wypadku Polski są to gatunki morskie Bałtyku oraz – a może przede wszystkim – gatunki słodkowodne. Zarówno analizy naukowe, jak i zwykły rachunek ekonomiczny pośród najbardziej godnych polecenia ryb krajowych nakazują wyróżnić pstrąga.

Fakty nie kłamią! Ryby są pełne witamin i składników odżywczych. Do tego bardzo łatwo polubić ich smak. Wystarczy je systematycznie spożywać i cieszyć się płynącymi z tego korzyściami.

Facebook